Klantenkaart

Heeft u al een klantenkaart, met ons spaar systeem kunt u snel en makkelijk punten sparen voor extrakorting op onze toch al voordelige hengelsport artikelen.

Voorbeeld: als u € 250 uitgeeft en uw spaarkaart laat bijwerken tijdens de aankoop, krijgt u € 12.50 aan punten bijgeschreven.

(niet op aas en speciale aanbiedingen)

Home Vis verhalen Wifried in Zweden

Jerkbait vissen in Zweden

Jerken in Zweden.

Week 20, half mei  is het dan zover, weer eens lekker in Zweden genieten van de rust en het avontuur op het water. Ik behoor tot de bofkonten, want twee weken voordat De familie Brijs en kornuiten hun vakantie al ruim van te voren geboekt hadden werd mij gevraagd of ik met ze mee kon als zesde man. Na veel geregel en gedoe kon dit en zou ik deze mensen leren kennen op een visvakantie. Bij mij thuis werden de tackleboxen ruim voorzien van kunstaas  en extra reels, hengels, driftzakken, visvinders, hengelsteunen enz. zodat ieder daar gebruik van kon maken.

Zaterdag  15 mei kwamen we aan bij de familie van Duinen in Zweden. Erg leuk om deze mensen weer terug te zien, want voor mij is dit het derde bezoek en verblijf in Rydaholm. Na de gebruikelijke bak Zweedse koffie en de twee schalen vol met lekkers en natuurlijk lekker bijpraten, ruimen we onze spullen op en worden de hengels opgetuigt. De drie boten voor deze week staan op de trailer naar ons te lonken en worden vlot gevuld met ons visgerij.

De halve dag die ons nog resteert worden de tweetallen gevormd en de auto’s met trailers richting het schitterende Furen meer gestuurd.

Dag 1. De eerste halve dag is Martin mijn vismaat en we besluiten samen naar de overkant te varen om op de ruigere plekken van het meer te vissen. Bij de eerste baai zorgt mijn tweede worp al voor sensatie, alleen van de schrik sla ik mijn jerk  vol uit de giechel van de snoek. Gelukkig heb ik een vismaat die gewoon kalm blijft wanneer de snoek over zijn jerk glijd en na het voelen van de snoek keurig aanslaat en de eerste vis van de vakantie in de boot slingert.

Martin met zijn eerste Zweedse snoek.

Helaas begint de wind aan te wakkeren en moeten we verkassen naar een ander gedeelte van het meer. We weten met regelmaat een snoekje te haken allen op de jerk.

Ik zie deze mooi getekende snoek vol voor mijn Buster gaan, die aan het einde van de week compleet kaalgekloven zou zijn.

Aan het einde van de dag kwamen we op een totaal van 9 snoeken. Niet verkeerd voor zo’n eerste halve dag. Zeker niet bij het idee dat de vis zich aan het verspreiden was en de jackpotbaaien van voorgaande jaren nu visloos waren. Maar goed wel een les voor de volgende dag.

Dag 2 met Edwin in de boot wederom op het Furen, maar nu een hele dag om de snoeken de stuipen op het lijf te bezorgen. We starten met een stukje sleepwerk en komen aan bij de eerste baai waar ik in de tweede worp al vis weet te pakken. Na nog wat volgers van kleine vissen besluiten we de buitenkant van de baai te pakken, waar het wat dieper is en bezaait is met rotsen. Ook hier volop leven, bij Edwin een doldwaze snoek die zij jerk mist en helemaal uit het water komt en zo over de jerk heen springt en ik krijg een harde dreun op mijn hengel, maar daar blijft het helaas bij. Dit voelde als een serieuze vis. In totaal missen we zo’n zes vissen best knap eigenlijk, maar goed je doet er niks aan.

We besluiten een stuk te gaan slepen. Met Edwin zijn hengeltoppen langs de rietjes is het al gauw raak en vangt hij zijn eerste vis van de dag op de rapala jointed red head. Super, de kop is eraf en Edwin is er blij mee, zijn eerste vis slepend in de boot!

Verder vangen we met regelmaat zowel slepend als werpend onze vissen.

Edwin met een snoek die niet vies was van de Nemo imitatie buster. Deze vis lag in een rietkraag bij een eilandje waar ik de boot stil hield en Edwin zijn gram kon halen.

Deze vis pakte mijn jerk tijdens het wegvaren van de stek van het wateroppervlak. Hoe bedoel je gretig!!!!!!!! Aan het einde van de dag hadden Edwin en ik 19 vissen in de boot.

Dag 3 met Ton Brijs in de boot op het voor mij nieuwe meer Hindsen. Altijd spannend nieuw water, maar helaas op 1 vis slepend voor Ton en bij een handjevol aanbeten en volgers bleef het deze dag. Alles uit de kast, maar niks pakte goed uit ongelofelijk.

Ton met zijn snoek die niet vies was voor de ruim 25 cm lange plank.

Dag 4 met Richard Brijs naar het langen meer. Na beide een visje op de jerk weer slepend verder en het lijkt los te gaan, want in een stuk van 500 mtr. Gaat de top maarliefst 4 keer krom. Dan blijft het een poosje stil tot we weer grillige bodem tegenkomen met een diepte rond de 2,5 mtr en snel wat vissen erbij sprokkelen.

Waaronder deze fraaie snoekbaars voor Richard en een hele gretige snoek op de storm shad.

Als deze stek uitgeput is varen we naar een mooie plek om te werpen en weet bijna Richard uit de boot te werken door het gas eens lekker open te draaien op het moment dat hij op het bankje staat om zijn jerk te water te laten. Richard flikkerd werkelijk door de hele boot en weet in zijn val zelfs nog zijn hengel die overboord viel te pakken. Helaas poging mislukt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Aan lol geen gebrek dat is duidelijk. We vangen een paar kleine visjes in de nabij gelegen rivier, maar vergeleken voorgaande jaren viel het daar tegen dus varen we weer vlot het Langen op en komen aan bij een mooi grillig talud dat van 2 naar 5 mtr loopt. Ik houd de boot pal op het talud door kruislings op en van het talud af te varen als Richard zijn Fatso goed gegrepen wordt. Na een spectaculaire dril pak ik de gespierde vis uit het water en gaat Rich er vol trots mee op de foto.

De vis van de vakantie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Na het terugzetten van de vis besluiten we het talud nog een keer te pakken, omdat vaak meerdere grotere vissen bij elkaar zitten. Als we aankomen op de bewuste plek word mijn grandma (plank) met grof geweld gepakt en voel  een zware vis aan de andere kant van de lijn. Het zwemt heel rustig richting kant en schiet op het moment als we met de boot erboven liggen los………………!!!!!!!!!

Jammer maar in ieder geval een mooie vis in de boot. We Eindigen deze dag op 17 vissen.

Dag 5 met Mark wederom op het Langen meer. Dat Mark begrijpt wat vissen is is duidelijk, want ik kan hem die dag niet bijhouden. Mark tikt de ene na de andere snoek uit het water en ook slepend hier en daar een visje (klasse gevist Mark). Helaas zitten er geen fotomodellen bij dus geen foto voor deze dag, maar wel een totaal van 16 vissen aan het einde van de dag.

Dag 6 weer met Martin in de boot en we gaan wederom naar een nieuw meer, waar Anton goede verwachtingen van heeft. Bij aankomst blijkt het een schitterend meer te zijn met mooie rietkragen alleen niet dieper dan 4 mtr. Al slepend vangt Martin de eerste van de dag en een stuk verder bij een klein uitstroompje pak ik er 1 op de jerk. Helaas blijkt het meer klein te zijn, want na twee uur slepen en hier en daar werpend vissen zitten we al aan het eind van het meer. We besluiten terug te trollen naar de helling en vangen midden op nog 2 visjes erbij een totaal van 7 vissen op 3 boten in de ochtend is wat schaars. We besluiten in de middag de boten op Flaren zuid te traileren. Maar helaas werkt het weer niet mee. We beginnen met een drukkende warmte dik boven de twintig graden als het weer totaal omslaat en luide onweer in de verte klinkt en de wind flink aanwakkert. We weten nog wel twee visjes te vangen, maar als we bij de helling aankomen blijkt dat de andere twee boten slechts 1 vis wisten te vangen. We laten de boten achter aan een slot aan een boom om dan de volgende dag voor de herkansing te gaan.

Dag 7 de laatste dag van ons visavontuur. Vandaag met Brijs senior in de boot en kijken of we onze voorgaande trip op het Hindsen kunnen doen vergeten. We starten deze dag eens lekker vroeg om dan ook op tijd te kunnen stoppen en de spullen te pakken voor de reis van de volgende dag.

We komen aan bij de trailerhelling waar de 3 boten op ons liggen te wachten. Na het installeren van het visgerij gaan we een poging doen om op de juiste stekken te komen. Dat valt niet mee, want het zicht is niet meer dan 10 meter door de hevige mist. Na een uur of twee varen denken we al aardig op koers te zijn als we ineens op de kant een hele bekende auto zien staan! Echt ongelofelijk we hebben een enorme ronde gevaren en zijn weer terug bij af, terwijl we daarvoor nog tegen elkaar zeiden dat het ons zou benieuwen of we de auto  nog terug zouden vinden die dag. Gelukkig begon de mist wat weg te trekken en slaagde onze tweede kans wel. We kwamen aan bij een mooie grillige bodem rond de twee meter diep en vingen in een korte tijd 4 vissen slepend.

Ton met twee van zijn vissen die hij slepend wist te vangen.

Na deze periode blijft het een poosje stil totdat we besluiten om te gaan speedtrollen. Op deze manier dekken we snel veel water en als de vis wil dan pakken ze het kunstaas wel. En dat blijkt we vangen in een korte tijd weer 3 vissen erbij. We komen aan in een prachtbaai, waarvan het plaatje compleet is. Bij de eerste worp een mooie volger en dan ineens een hoop geplons voor onze neus in het moeras. Een hert heeft ons opgemerkt en komt achter een omgevallen boom vandaan om vervolgens voor ons te vluchten. Echt genieten hier al dat wild om je heen ik heb er geen woorden voor, maar genieten doen we dat is duidelijk. De baai valt verder tegen qua vis, maar in de hoek staat een krachtcentrale met aan de andere kant een riviertje waar het water van dit meer inloopt. We besluiten lekker uit de boot te stappen om vanaf de centrale een worpje te wagen. We pakken beide een kant en het is Ton’s jerk die al gauw gegrepen wordt door een vis tegen de 90 cm. , maar helaas weet de snoek los te komen.  We pakken nu beide een kant van de rivier en staan heerlijk vanaf een steen onze jerk binnen te vissen. Ik zie vanuit het kolkende water een mooie grove vis op zijn dooie gemak achter mijn jerk aanzwemmen. Ik dacht bij mezelf nu moet ik toeslaan om mijn kans te verzilveren. Voor mijn neus laat ik de buster stil hangen en de mooie vis klapt er werkelijk vol overgave overheen. Ik sla hem stevig aan en de vis komt een aantal keren helemaal het water uit totdat (natuurlijk) de vis loskomt van mijn jerk en weer lekker wegzwemt! Dat is balen, maar aan de andere kant heb ik er altijd wel weer vrede mee, omdat ik weer zoiets moois heb meegemaakt. Een stukje verder waar hooguit 50 cm water staat waag ik nog een worp en verwacht niets door het heldere water zou je de snoek al hebben moeten zien, maar dan toch net als zijn voorganger zit er weer een snoek achter mijn jerk. Ik vis de Buster precies hetzelfde binnen, laat hem voor mijn voeten hangen en ja hoor  volgas klapt de vis erop en ik weet hem zelfs ook nog te landen. Helaas van kleiner formaat, maar toch weer een vis erbij. Dan hoor ik Ton brullen en zie hem verdwaast staan met zijn jerk boven hem in de boom. Je raad het al weer een mooie vis gemist alleen nu te vroeg aangeslagen en vervolgens de jerk uit de bek geslagen. Erg jammer 3 mooie vissen verspeeld terwijl we die dag verder niks misten. Verder slepend nog twee vissen erbij en toen was het helaas tijd om af te taaien.

We hebben genoten van een heerlijke week met volop Aktie, helaas wat minder vis als voorgaande jaren. Maar goed nu met 5 man die voor het eerst in Zweden waren en nog nooit vanuit een boot gevist hadden vind ik een totaal van ruim 160 vissen helemaal niet verkeerd.

Familie van Duinen enorm bedankt voor de goede zorgen en graag tot ziens!!!

Always catch and release

Dealer van :
Nieuwsbrief

Naam:

Email:

Enqûetes
Je vist op ?

Foto uploaden
Ook je foto op de website, helemaal boven vind je de link naar het formulier (foto uploaden)