Klantenkaart

Heeft u al een klantenkaart, met ons spaar systeem kunt u snel en makkelijk punten sparen voor extrakorting op onze toch al voordelige hengelsport artikelen.

Voorbeeld: als u € 250 uitgeeft en uw spaarkaart laat bijwerken tijdens de aankoop, krijgt u € 12.50 aan punten bijgeschreven.

(niet op aas en speciale aanbiedingen)

Home Vis verhalen Vistrip naar Middelfart in Denemarken

Passagiers op deze trip: Jan Dibbets,Han van der Lek,Leon Oort,Gerrit Vinke,Ed van der Vegt en Jan Groot

Zaterdagmorgen 0.30 uur

Na een onrustige nacht(10 minuten geslapen in de schommelstoel)werd het tijd om de koffie en broodjes voor de heenreis naar Middelfart klaar te maken.Zo nerveus als een klein kind dat voor het eerst naar de Efteling gaat en niet kan wachten op de grote dag 10 minuten te vroeg Jan Dibbets opgehaald en naar Avicentra gereden.

Alle vlees,vleeswaren,kaas ed. in de grote koelbox van Leon gedaan incl. ijsblokken om de spullen koud te vervoeren.Joop Schildknegt(die helaas niet meekon)had deze boodschappen voor ons geregeld en ,middags naar Avi gebracht,nogmaals bedankt Joop!

Na het verpakken van de pieren,zagers,slikzagers en allerlei geheim aas arriveerden Leon,Han en Ed.Ed zijn vrouw was voor de zekerheid ook meegekomen,om zeker te weten dat hij wegging.

Na het nuttigen van een bakkie,het aas en de koelbox in de busjes gezet om met z,n allen Gerrit in Vlaardingen op te halen.Gerrit zat al smachtend achter de geraniums te wachten en was dan ook als een haas beneden zodat we om 2.30 uur met de Tom-Toms op scherp richting Middelfart reden.

Na de nodige stops onderweg en afgezien van twee kleine ongelukken een voorspoedige heenreis gehad,wat resulteerde dat we om 12.30 uur op de kade van Middelfart naar de oude en nieuwe brug stonden te staren.Even het thuisfront gebeld om de veilige aankomst te melden en linea recta naar de lystfiskerishop getogen om de visvergunningen aan te schaffen.

Van tevoren was er contact geweest met de eigenaar van de viswinkel om ook onze bootvistrip te regelen met de schipper van de Ms Marianne.

De vergunningen waren in no-time geregeld,maar de bootvistrip liep volledig in het honderd.

Na wat heen en weer gepraat in mijn beste Duits(klas 1 les 3)waren we op het punt gekomen dat we de schipper hoogst persoonlijk aan de telefoon kregen.Op dat moment nam Han de zaak over en maakte de schipper duidelijk,dat dit geen manier van doen was en hij 6 teleurgestelde vissers behoorlijk tegen zich in het harnas had gejaagd.Als een volleerd onderhandelaar op een Noord-Afrikaanse bazar kreeg Han het voor elkaar dat we  voor minder dan de minimum charterprijs de boot op dinsdag tot onze beschikking zouden krijgen.

Nu de rust enigzins was teruggekeerd in de busjes gestapt om richting Skovshojrup te rijden,teneinde daar de sleutel van onze vishut op te halen.

Dit verliep voorspoedig zodat we om 15.00 uur Fogense binnenreden en bij het huisje arriveerden.We werden daar ontvangen door een aantal houthakkers(ze waren bomen aan het snoeien)waaronder een hele mooie blonde.

Na inspectie van de vishut en de kamerindeling te hebben gemaakt,de busjes leeggehaald en de vishut volgestouwd werd het tijd om de eerste Deense borrel achter over te slaan.

Nadat de eerste borrel leeg was er nog maar eentje genomen,want op een been kun je niet lopen.Ons gestort op de Surinaamse roti en na de maaltijd gingen er nog een paar vissen voor de deur op het strand(50 mtr. lopen)maar dit resulteerde in geen vis.Volgens de visgids is er diep water onder de kant van dit strand,maar of 40 cm. water nou diep water is?

Ondergetekende lag zoals het hoort om 19.15 uur(na Sesamstraat) op bed en was uitgeblust.

Zondagmorgen 7.00 uur

Ontbijttafel klaargezet,koffie gezet,eitjes gekookt en de eerste vissers strompelden hun bed uit en de keuken in.Na het nuttigen van de nodige potten koffie gingen de eersten toilet maken om op hun paasbest te verschijnen aan de Deense visgronden.

Het ontbijt verorberd en bammetjes voor de lunch gemaakt.

De stekkeuze voor deze dag bepaald(Vesthaven,Fredericia)en om 9.30 uur incl. pieren,zagers en 6 vissers weggereden.

Bij het ochtendgloren was het prachtig weer in Fogense,maar we zijn nog geen 3 km. van huis af,of een mistgordijn beneemt ons alle zicht.Tot Middelfart was het zicht nog geen 25m.(wat kunnen die Denen roken zeg!).

Eenmaal in Middelfart aangekomen werd het gordijn weer opengetrokken en was het stralend blauw en 22 graden.Fredericia binnengereden richting de havens.Deze waren allemaal gesloten,vandaar onze keuze voor de Vesthaven.Die is nl. altijd open.

De busjes uitgeladen en onze eerste visdag kon beginnen.Nou,dat viel wel tegen.Het duurde minstens 4 minuten voordat de eerste schar boven water kon worden gehaald.Maar na 10 minuten was iedereen goed op dreef en werd er volop (kleine)vis gevangen.

Het was druk op de Vesthaven,met een stuk of acht andere kaaskoppen uit Vlissingen en Den-Helder,15 Denen die probeerden geep te vangen en een Chinees vrouwtje van 107 jaar die met kruisnetjes grote kokkels en slakken aan het verzamelen was.

Rest van de dag heerlijk in het zonnetje gestaan,de eerste platvissen schoongemaakt om daarna terug te keren naar Fogense.

Na het borreluur(2,5 uur)aardappelen geschild,sperciebonen getopt en de karbonades in het vet te hebben laten springen,rest van de avond lekker zitten chillen.

Maandagmorgen 7.15 uur

Ik schiet wakker en ruik al de geur van gebakken eieren met spek.Ed is al volop bezig met het ontbijt en het zetten van de broodnodige potten koffie.

We gaan vandaag naar de stek bij de politieschool onder de oude brug.

Na toiletbezoek(Jan gaat altijd 2x) en het opfrissen onder de douche,op naar de politieschool.

Joop zijn boom bekeken(hij weet wel waarom) en de hengels opgetuigd.

Er staat een pittige getijdestroom,maar er is nog wel te vissen.In voorgaande jaren vingen we hier altijd leuke maatse gulletjes,maar vandaag worden ze op deze stek niet groter gevangen dan 30 cm.Wel vangen we meerdere 35+ scharren,wat een plat(t)en.

Gerrit staat aan de buitenkant te vissen en hij krijgt bezoek van 4 duikers die zijn aas onder water komen inspecteren.Ed vangt ook vis en tot driemaal toe de pilker van een Deen die met een bootje aan het driften is.Gooit Ed zover of is de Deen zo dicht onder de kant aan het vissen?

Na enige uren is de getijdestroom zo sterk dat er niet meer te vissen is,op naar de Marinahaven.

Daar aangekomen uitgeladen en de lijnen te water gelaten.Jan Dibbets vangt binnen 10 minuten de eerste vis,een geep van 61 cm. Het was meteen ook zijn laatste vis aan de Marinahaven want we worden vriendelijk doch dringend verzocht om de boel in te pakken en de haven te verlaten.Volgens de havenmeester is het verboden hier te vissen.De laatste 3 jaren hebben we hier vele malen gevist zonder problemen.Jammer,weer een stek verloren!

Rest van de dag volgemaakt aan de kade van Middelfart,leuk vis gevangen!Ikzelf sta naast  Jan D. die  volop schar vangt en ik wordt uitgeroepen tot “kikkerkoning” door 9 zeedonderpadden achter elkaar te vangen.Na aankomst in de vishut macaroni met sla gegeten,de nodige borreltjes gedronken en lekker slapen.

Dinsdagmorgen 6.30 uur

Vroeg eruit vandaag want om 9.00 uur worden we verwacht aan de kade van Middelfart om te gaan bootvissen.Na het ontbijt worden alle spullen uit de busjes gehaald want de boothengels moeten incl. pilkers ed. grijpklaar liggen voor het eerste gedeelte van deze visdag.

Het is net als voorgaande dagen prima weer,alleen is de wind wat aangetrokken.Op het water wordt het dan al snel fris,zodoende toch maar de warme jassen mee.

Om 8.30 uur staan we aan de kade en de schipper is net gearriveerd.We laden de bootspullen uit.Alles is aanwezig,behalve de hengels van Jan G. Die staan nog keurig in Fogense.

Jan D. heeft er gelukkig 2 mee zodat iedereen toch meekan.

We varen de Lillebaelt op en de schipper vraagt wat we willen.Gullen vangen natuurlijk.

De man kijkt ons meelijwekkend aan en zegt dat de gulletjes van formaat momenteel niet aanwezig zijn.Eigenwijs als we zijn gaan we toch eerst even pilkeren onder de oude brug.

Wat ondermaats spul wordt gevangen en we besluiten de raad van de schipper op te volgen en ons te concentreren op de “platten”.Die worden volop gevangen.Grote,af en toe hele grote scharren worden naar boven gehaald uit dieptes die varieren tussen de 10 en 57 m.

Om 14.00 uur staan we weer aan de kade met flink wat vis.Rest van de dag volgemaakt met het vissen op diverse stekken om de vriezer wat voller te maken.

Bij aankomst in het huisje giros met friet gegeten, een flesje 43 soldaat gemaakt waarna Leon zich op de bereiding van de appeltaart ging storten.Hij is morgen nl. jarig en heeft ons wat lekkers voor bij de koffie beloofd.We worden de keuken uitgejaagd en hij begint aan zijn culinaire praktijken.Deeg wordt gemaakt,appels geschild,rozijnen geweekt in Rum,Whisky,Sambucca enz.Het allerbelangrijkste ingredient heeft hij echter niet:KANEEL,en wat is nou een appeltaart zonder KANEEL!

Na deze vreselijke ontdekking besluit hij om de taart dan maar zonder kaneel te bereiden en wordt de oven voorverwarmd op 180 graden.Na 45 minuten moet de taart dan klaar zijn,en dat was hij ook.Alleen was hij gegrild op 180 graden.De keuken stond blauw van de rook,de taart was zwart als kool en we zijn bespaard gebleven voor een mogelijke ramp.Wie is de Chef?

Teleurstelling alom en ons verdriet maar met enige borrels verdronken.Morgen FEEST!!

Woensdagmorgen 4.00 uur

Wakker geworden en de eetkamer versierd met slingers,ballonnen en de nationale driekleur.

Omdat er toch wel enige twijfel was over Leon zijn bakkwaliteiten twee boterkoeken meegenomen voor het lekkers bij de koffie.De taart versiert met 36 kaarsjes en zijn zitstoel met ballonnen.Om 7.30 uur met z’n allen ontbeten.Leon kreeg een feesthoed op en we hebben uit volle borst voor hem gezongen.Na het overhandigen van een flesje de stekkeuze voor deze dag bepaald en vertrokken naar de Faeno Sund.Gevist op het landje bij de pont.Leuk vis gevangen en wonder boven wonder kwamen er op Joop z’n stek twee schollen naar boven(Joop ving twee jaar geleden op excact dezelfde plek ook twee schollen).

Wat vroeger als normaal teruggekeerd naar de vishut om ons te storten op de bami met sate,kroepoek,emping en extra sambal voor Jan D. om daarna uitgebreid te proosten op Leon.

Als keurige huisvaders lagen we al of niet aangeschoten allemaal voor twaalven op bed.

Donderdagmorgen 8.45 uur

De vermoeidheid begint toe te slaan.Zo’n week vissen gaat je niet in je koude kleren zitten.

Het is vanmorgen ook slecht weer,het heeft de hele nacht geregend en de wind is stevig 5 a 6 Beaufort.Na een stevig ontbijt rijden we wat stekken af en na een korte tijd aan de Vesthaven te hebben gevist(we woeien van de kant af)besloten om de kade van Middelfart maar onveilig te maken.De rest van deze dag heerlijk met het windje in de rug gestaan.Prima visserij gehad en aan het eind van de dag gaan er 58 dikke scharren mee voor het pannetje.

Het aas is ook bijna op en we besluiten om de volgende dag niet meer te vissen en ons te concentreren op de terugreis en het ‘ochtends rustig aan te doen.

Ze geven voor morgen slecht weer door en om dan alles kletsnat in de busjes te deponeren is ook geen optie.’Avonds halve kip met erwten/wortelen en friet gegeten.

Borreltjes gedronken en wat gekaart.Om 1.00 uur had iedereen het end in de bek.

Vrijdagmorgen 9.00 uur

Deze morgen wat langer blijven liggen.We moeten toch weer fris zijn  voor de terugreis.

Ruime tijd ontbeten en prijsuitreiking.Ed had voor deze trip nl. een beker aangeschaft voor de grootste vis van de week.Deze werd met de nodige plichtplegingen uitgereikt aan Han die een geep van 67 cm. wist te verschalken.Gefeliciteerd Han en Ed bedankt voor deze geste.

De hele handel werd weer ingeladen,meterstanden opgenomen,het hele huisje weer spic en span schoongemaakt en de sleutel weer ingeleverd in Skovshojrup.

Om 13.00 uur richting de nieuwe brug gereden,over de Lillebaelt naar Hamburg.

Net voor Hamburg in de file gestaan(18 km.) waarna we richting Bremen reden.

De weergoden waren ons niet gunstig gezind want alle sluizen werden opengetrokken met als gevolg dat er soms meer dan 2cm. water op het wegdek stond.Tussen Bremen en Osnabruck nog een file van 45 minuten.Er was daar een stuk wegdek afgezet van wel 50 mtr.

Onbegrijpelijk dat je dan zo’n lange file krijgt.

Net voor de Duits-Nederlandse grens nog en Whoppermenu genuttigd,waarna we ons gesplitst hebben.Uitgebreid afscheid genomen en om 2.30 uur gearriveerd in de thuishavens.

Waar kunnen we op terugkijken

Fantastisch weer,zeker in het begin van de week

Veel vis,minder dan in vorige jaren in aantallen maar stukken groter

Han een uitstekend onderhandelaar is

Ed(vergeten te vermelden)de grootste schol van de week heeft gevangen

Leon GEEN appeltaart kan bakken

Gerrit volgend jaar weer graag meegaat(als het mag)

Jan Dibbets toch wel vaak naar het toilet moet na het eten van( te) pittige bami

Jan Groot een fantastische week heeft gehad met 5 vismaten waarbij geen ongetogen woord is gevallen

Bedankt voor de fijne week mannen en graag tot volgend jaar

Jan Groot

Dealer van :
Nieuwsbrief

Naam:

Email:

Enqûetes
Je vist op ?

Foto uploaden
Ook je foto op de website, helemaal boven vind je de link naar het formulier (foto uploaden)