Vliegvissen op De Aar

vliegvissen op de aar

Vliegvissen op de Aar

Elk jaar kijken we weer uit naar ons jaarlijks vistripje dat ons te wachten staat. Alleen de voorpret is voor mij iedere keer weer alles waard. De voorraad vliegen en materialen weer bij elkaar rapen en de verhalen van vorig jaar er weer bij halen. Weet je nog..? Heerlijk! Ook het dagelijks checken van het weer voor de volgende maand is dan de orde van de dag. Ondanks dat ze zelfs het weer voor vanmiddag niet eens kunnen voorspellen, filosoferen we de hele tijd over het weer. De tickets en overnachtingen zijn al geboekt dus gevist wordt er sowieso, weer of geen weer. We gaan dit jaar vliegvissen op de Aar

We hadden dit jaar 3 overnachtingen geboekt in een hotel op 12 kilometer afstand van rivier de Aar. Dit keer zijn we één dag voor de eerste visdag vertrokken zodat we fit en uitgerust van start konden gaan. Woensdagochtend snel de dag tickets afhalen en als de bliksem naar de rivier. Het was wat bewolkt en met een matig windje begonnen we de rivier stroomopwaarts af te vissen. Ik zelf begon onder een brug, wat er overigens erg aantrekkelijk uitzag, en Andre begon een paar honderd meter verderop in een dieper stuk van de rivier. Ondanks dat ik  toch meerdere forellen heb zien liggen en zwemmen, kon ik er helaas geen één vangen. Dan maar even kijken hoe het met m’n maatje gaat.

Eenmaal bij hem aangekomen bleek net een mooie forel hem te slim af te zijn geweest. Tijdens een korte dril is de haak helaas los gekomen. Ook dit stuk waar Andre zojuist even van het succes heeft mogen proeven, zag er toch wel heel aantrekkelijk uit. De rivier kwam van een ondiep grillig stuk, in een bijzonder diepe put terecht en stroomde vervolgens over een stijl talud weer verder stroomafwaarts. We wisten in ieder geval dat hier vis lag. We besloten dit stukje even wat rust te gunnen en zouden het later alsnog even proberen.

Eenmaal aangekomen aan het einde van ons vistraject stond de teller voor ons beide nog op 0! Droog en met de nimf leverde wat kleine aanbeten op die op één hand te tellen waren. En nu? Na een kort strategisch overleg besloten we een stuk terug te lopen richting ‘de put’. Terwijl ik mijn extra zware redtag richting het uitstroompje van het ondiepe stuk aan het werpen was, om deze vervolgens richting de diepe put te laten zinken, liep Andre alvast door om het verder stroomafwaarts nog even te proberen. Omdat ik het gevoel had dat ik met een leader van 2,5 meter lang niet eens bij de bodem in de buurt kwam, besloot ik deze te verlengen naar 4,5 meter. Ik herhaalde vervolgens de aaspresentatie en liet m’n redtag lang afzinken. Nadat ik de bodem voelde, stripte ik met lange snelle halen de lijn binnen. Onder dat steile talud vandaan, volgde een grote donkere schaduw mijn vlieg die zich halverwege bedacht en weer langzaam rechtsomkeer de diepte in ging. Oei, spannend! Snel weer terug werpen en hopen dat deze vis nu ook wil proeven.

De volgende worp had ik meer geluk. Opnieuw kwam er een grote donkere schaduw onder het talud vandaan, maar nu met meer snelheid. De vis bedacht zich  geen moment en knalde met volle overtuiging onder mijn top op mijn vlieg. Hangen! Andre was ondertussen al een paar honderd meter verderop. M’n camera met statief lagen nog in de auto, maar ik wilde persé deze vis op de foto. Het gebeurt immers toch niet heel vaak dat zo’n mooie forel op je vlieg klapt. Ik riep zo hard als ik kon richting mijn vismaat, druk zwaaiend met mijn armen zodat hij zo snel mogelijk mijn kant op zou komen.

Zodra hij door kreeg dat ik toch echt wel heel graag wilde dat hij mijn kant op zou komen, kwam de mannelijke versie van Daphne Schippers naar mij toe gesprint. Nog net kon de landing op film worden gezet en na een paar mooie foto’s te hebben geschoten kon de vis weer netjes worden teruggezet. Super!

vliegvissen op de aar

Na deze mooie vis besloten we in een dorpje verderop een hapje te gaan eten om daarna weer terug de andere kant van de rivier af te vissen. s’avonds was de visserij niets in vergelijking met overdag. Zo moeizaam als dat het toen ging zo makkelijk gaat het nu. Met name Andre was lekker forellen aan het tikken. In nog geen 2 uur wist hij meer dan 20 forellen op de droge vlieg te vangen en vele had hij nog gemist. Na een lange, vermoeide maar meer dan geslaagde eerste visdag keerde we terug naar ons hotel om daar te nog even lekker na te genieten van een heerlijk biertje.

De volgende  en ook de laatste dag begon de dag met regen. We besloten om eerst even langs onze hotspot ‘de Put’ te lopen. Het duurde niet lang voordat Andre meteen al een mooie bruin forel wist te vangen. Fantastisch, nu hebben we beide een goede vis op de foto staan.

Vliegvissen op de Aar

Na deze vis probeerde met de nimf een ander stuk van de rivier af te vissen. Ook nu ging het allemaal weer niet van zelf. We vingen beide enkele forellen maar moesten hiervoor alles uit de kast trekken. Het was dus ook niet vreemd dat na een poosje ‘de Put’ weer in m’n gedachten ging rondspelen. Ik moest en zou nog een keer terug gaan. Ik hield het niet meer. Na goedkeuring van m’n maatje besloot ik vast door te lopen. Eenmaal aangekomen voelde ik dat het nog wel eens zou kunnen lukken. Nu had ik wel m’n statief en camera bij en besloot deze meteen in video stand achter mij neer te zetten. Wat zou het toch leuk zijn als we zo’n mooie vis op de film kunnen krijgen. Het was m’n eerste worp die meteen al een volger van een bak van een bruin forel opleverde. De 2de en 3de worp leverde niets op maar tijdens het laten afzinken van een zwarte streamer schoot m’n lijn ineens wel heel hard naar beneden. Dit kan maar één ding betekenen, SLAAN! Een mooie bruin forel kon de streamer niet weerstaan en m’n 2de mooie serieuze vis was een feit. Snel wat foto’s schieten op de timer en meteen weer terug. Jezus, wat is dit gaaf!

Ondertussen was Andre ook aangekomen en kon zo getuige zijn van nog meer bruin forel geweld en ongelooflijk veel actie. Wat een stek! Omdat het de vorige dag met name in de avond goed los ging aan de oppervlakte besloten we nu vroeg aan onze avondmaal te gaan. We konden dan eerder met onze avondsessie starten. Ondanks dat de forel niet zo los was als de avond ervoor kon er toch redelijk wat forel gevangen worden. Andre wist zelfs nog wat exemplaren van 30cm+ op de droge vlieg te vangen (helaas geen foto).

Vliegvissen Duitsland

Na deze avond was er een eind gekomen aan ons vliegvis avontuur op de Aar. Althans, we hebben zelfs nog even gesproken over het inlassen van een extra visdag…. Uiteraard konden we dit de thuisblijvers niet aandoen en moesten we gewoon dik tevreden zijn over de afgelopen dagen. Na een biertje, de mooie verhalen en het terugkijken van wat vers geschoten foto’s een goede nachtrust gepakt en de volgende dag na het ontbijt terug gereden naar Nederland. We kunnen terug kijken op een zeer geslaagde vistrip en wellicht, komen we hier ooit nog eens terug.